Κάθε εβδομάδα συζητάμε τα πιο καίρια θέματα της μητρότητας.

Φρούτα και λαχανικά: Το top-10 του καλοκαιριού

Φρούτα και λαχανικά: Το top-10 του καλοκαιριού

Πριν μπει το φθινόπωρο, που οι καρποί φθίνουν, απολαμβάνουμε τα πιο πολύτιμα φρούτα και λαχανικά του καλοκαιριού.

 

 

 

Πηγές βιταμινών, ιχνοστοιχείων, μετάλλων και φυτικών ινών τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν τροφές υψηλής θρεπτικής αξίας απαραίτητες στην καθημερινή διατροφή του παιδιού. Μία σαλάτα με λαχανικά ή μία φρουτοσαλάτα παγωμένη στο ψυγείο εφοδιάζουν τα παιδιά μας με πολύτιμα στοιχεία και φυτικές ίνες, που προάγουν την σωματική και νοητική υγεία, βοηθούν στη λειτουργία του εντέρου και προστατεύουν από την εμφάνιση σοβαρών νοσημάτων, όπως ο καρκίνος και τα καρδιαγγειακά νοσήματα, στην ενήλικη ζωή.

 

Τα λαχανικά μάλιστα έχουν την ιδιότητα να προσφέρουν μια πληθώρα βιταμινών, ιχνοστοιχείων και φυτικών ινών με την ελάχιστα θερμιδική απόδοση. Αρκεί να αναλογιστούμε ότι 500 γραμμάρια από μια ποικιλία πράσινων λαχανικών, δηλαδή ένα μεγάλο μπολ σαλάτας, έχουν 100 το πολύ θερμίδες.

 

Σύμφωνα με τις εθνικές διατροφικές μας συστάσεις, τα παιδιά ηλικίας έως 8 ετών συστήνεται να καταναλώνουν 1-2 μερίδες λαχανικών καθημερινά, ενώ για τα παιδιά ηλικίας 9-13 ετών η σύσταση είναι 2-3 μερίδες λαχανικών ανά ημέρα. (Μια μερίδα λαχανικών μπορεί να είναι μια μεγάλη ντομάτα ή ένα μέτριο αγγούρι ή 2 μέτρια καρότα ή 1 φλιτζάνι μαγειρεμένα λαχανικά ή 2 φλιτζάνια ωμά πράσινα φυλλώδη λαχανικά).

 

Τα φρούτα έχουν επίσης τα συστατικά της «υπερτροφής» αλλά η θερμιδική τους αξία είναι σαφώς μεγαλύτερη από εκείνη των λαχανικών.

 

 

 

Στον μανάβη ολοταχώς για:

 

Καρπούζι: Σήμα κατατεθέν του καλοκαιριού ξεδιψάει και ενυδατώνει καθώς η περιεκτικότητά του σε νερό αγγίζει το 92%. Ο συνδυασμός μάλιστα του νερού με τις φυτικές ίνες βοηθά στην πρόληψη αλλά και την καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας. Καταναλώνεται χωρίς το άγχος των θερμίδων καθώς τα 100 γραμμάρια περιέχουν μόλις 30 θερμίδες. Ακόμη είναι πλούσια πηγή βιταμίνης Α και C. Η αντιοξειδωτική του δράση οφείλεται και στο λυκοπένιο που σύμφωνα με τους επιστήμονες έχει προληπτική δράση κατά του καρκίνου.

 

Κεράσια: Αντιοξειδωτικά και αντικαρκινικά χάρη στη χρωστική ουσία ανθοκυάνη, που δίνει μάλιστα και το κόκκινο χρώμα στο φρούτο. Ακόμη είναι πλούσια σε βιταμίνη Α και σε βιταμίνες του Β συμπλέγματος (Β1, Β2, Β3), φυλλικό οξύ και βιταμίνη C. Ανάμεσα σε άλλα τα κεράσια βοηθούν στην πρόληψη της δημιουργίας πλάκας των δοντιών, άρα και της τερηδόνας και αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για να τα καταναλώνουν τα παιδιά. Αν και φρούτα έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε σίδηρο και βοηθούν σε καταστάσεις αναιμίας.

 

Ροδάκινο: Το ροδάκινο είναι ένα φρούτο που περιέχει πρωτεΐνες πολλά αντιοξειδωτικά, κάλιο, φώσφορο, βιοτίνη, σίδηρο και ασβέστιο, βιταμίνη C και Ε.

Χάρη στην περιεκτικότητα του σε ιχνοστοιχεία, μέταλλα και βιταμίνες βοηθά το νευρικό σύστημα και μειώνει το στρες και το αίσθημα κόπωσης.

 

Βερίκοκο: Με τρία μόλις βερίκοκα  3 περίπου βερίκοκα καλύπτουμε σχεδόν το 100% της καθημερινής μας ανάγκης σε βιταμίνη Α. Ακόμη, τα βερίκοκα αποτελούν καλή πηγή βιταμίνης C, φλαβονοειδών και καροτενοειδών (β-καροτένιο, λυκοπένιο, λουτεΐνη και ζεαξανθίνη), στα οποία οφείλεται και το πορτοκαλί τους χρώμα. Ο κατάλογος δεν τελειώνει εδώ: Β3, σίδηρο, κάλιο, νάτριο, ασβέστιο και άλλα πολύτιμα μέταλλα και φωτοχημικά.

 

Πεπόνι: Οι διατροφολόγοι το εκτιμούν ιδιαίτερα και παρά την υψηλή σχετικά με άλλα φρούτα περιεκτικότητά του σε σάκχαρα το συστήνουν ανεπιφύλακτα καθώς είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α και, C, θειαμίνη, νιασίνη, Β6 και κάλιο.

 

Μπανάνα: Θεωρείται υπερ-φρούτο και οι παιδίατροι τη βάζουν ψηλά στη λίστα όχι μόνο με τα αγαπημένα φρούτα των παιδιών αλλά και τα πιο πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Το κάλλιο, μάλιστα, το οποίο «περισσεύει» στις μπανάνες είναι εξαιρετικό καρδιοπροστατευτικό. Αν δε μπει σε συναγωνισμό με το μήλο; Έχει πέντε φορές περισσότερη βιταμίνη Α. 

 

Βανίλιες: Πλούσια πηγή βιταμινών Α και C, αλλά και καλίου, περιέχουν επίσης ασβέστιο, σίδηρο, φώσφορο και μαγνήσιο. Η υψηλή περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες τις κάνει εξαιρετικά αποτελεσματικές στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Επιπλέον, περιέχουν φλαβονοειδή, τα οποία, ως αντιοξειδωτικά, εγγυώνται όχι μόνο την προστασία του οργανισμού από σοβαρές παθήσεις και αποτελούν ασπίδα του οργανισμού από παθήσεις όπως καρδιοπάθεια αλλά επιβραδύνουν και τη διαδικασία της γήρανσης του οργανισμού.

 

  • Ντομάτα: Η βασίλισσα της χωριάτικης σαλάτας είναι πλούσια σε βιταμίνη C, η οποία ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και έχει αντιγηραντικές και αντίκαρκινικές ιδιότητες και βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου. Ακόμη περιέχει βιταμίνη Α και κάλιο όπως και η μπανάνα. Γι αυτό και θεωρείται ρυθμιστική της αρτηριακής πίεσης

 

  • Το λυκοπένιο την έχει κάνει διάσημη καθώς έχει αντικαρκινική δράση, η οποία επιτείνεται όταν η ντομάτα μαγειρεύεται.  που περιέχει ειδικά όταν έχει μαγειρευτεί προστατεύει από διάφορα είδη καρκίνου και ιδιαίτερα του προστάτη.

 

Πιπεριά: Πράσινη, κόκκινη, πορτοκαλί ή κίτρινη είναι πλούσια σε βιταμίνες Α, Ε και C. Καθώς όμως τα παιδιά δεν είναι εξοικειωμένα με την ωμή της γεύση, η κατανάλωση της πιπεριάς μπορεί να αυξηθεί μόνο όταν προσφέρεται σε μαγειρεμένη μορφή.

Αγγούρι: Είναι πλούσιο σε πολύτιμα συστατικά μόνο που στην πλειοψηφία τους βρίσκονται κυρίως στη φλούδα του: βιταμίνη Α, B, C, ιχνοστοιχεία και μέταλλα όπως κάλιο, πυρίτιο, μαγγάνιο, φώσφορο, νάτριο και ασβέστιο. Προτιμήστε τα βιολογικά και μην τα ξεφλουδίσετε. Πλύνετε καλά και καταναλώστε τα με τη φλούδα.

 

 

              Κάντε τα σαλάτα και στην υγεία των παιδιών σας!








846


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.


ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ: Ταξιδέψτε...

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.