Κάθε εβδομάδα συζητάμε τα πιο καίρια θέματα της μητρότητας.

Αναβλητικότητα: Όταν το «αργότερα» νικάει το «τώρα»

Αναβλητικότητα: Όταν το «αργότερα» νικάει το «τώρα»

Η αναβλητικότητα παγιδεύει όχι μόνο την καθημερινότητα αλλά και την εξέλιξή μας. Μπορούμε να την νικήσουμε; Ναι, αρκεί να το πράξουμε... εδώ και τώρα!

 

 

Σε όλους μας έχει συμβεί: προτιμούμε να μεταθέσουμε μία υποχρέωση ή μία εργασία που μάς δυσαρεστεί στο μέλλον, αντί να την φέρουμε σε πέρας τώρα. Τι γίνεται όμως αν η αναβλητικότητα χαρακτηρίζει συνολικά τη στάση ενός ατόμου απέναντι στη ζωή και τις υποχρεώσεις της;

 

Συνήθως οι αναβλητικοί άνθρωποι έχουν την πεποίθηση ότι δεν καταφέρνουν ποτέ να οργανωθούν σωστά, ώστε να φέρουν σε πέρας τις υποθέσεις τους. Ο φόβος της αποτυχίας τους οδηγεί στην αναβολή και την απραξία. Από την ανώδυνη υπόσχεση «από Δευτέρα δίαιτα» φτάνουν σε επώδυνες για τη ζωή τους συμπεριφορές όπως την αναβολή πληρωμής λογαριασμών ή ακόμη και δόσεων του δανείου τους ή τη μετάθεση στο μέλλον σημαντικών γι αυτούς γεγονότων, που αφορούν την προσωπική ή επαγγελματική τους ζωή ή ακόμη και την υγεία τους. Πολλοί άνθρωποι, αν και παρουσιάζουν κάποια συμπτωματολογία, αναβάλουν την επίσκεψή τους στον γιατρό φοβούμενοι μία δυνητικά κακή διάγνωση.

 

Αν αναβάλετε διαρκώς να κάνετε αυτό που πρέπει, ακόμη κι αν δεν είναι κάτι δυσάρεστο, σίγουρα κυριεύεστε από το άγχος, καθώς οι εκκρεμότητες σωρεύονται και όσο κι αν αρνείστε να τις βλέπετε σάς στοιχειώνουν. Κλείνετε για λίγο τα μάτια μπροστά στην υποχρέωση, την εργασία ή όλα εκείνα τα απλά πράγματα που πρέπει να τα φέρετε σε πέρας και έχετε την ψευδαίσθηση ότι χαλαρώνετε, ενώ βαθιά μέσα σας γνωρίζετε ότι το πρόβλημα είναι εκεί και διογκώνετε όσο αρνείστε να το επιλύσετε.

 

Αυτή η «φούσκα» ψευδαίσθησης αγχώνει τελικά περισσότερο από το ίδιο το γεγονός, που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Το άγχος συνοδεύεται από απογοήτευση, καθώς τα πράγματα έχουν ξεφύγει από τον έλεγχό σας, οπότε η πεποίθηση ότι δεν θα τα καταφέρετε, τελικά  επιβεβαιώνεται. Συμβαίνει σε όλους μας: αυτό που πιστεύουμε για τον εαυτό μας, κατευθύνει τις πράξεις μας και μας οδηγεί στο σημείο εκκίνησης: σε αυτό που από την αρχή πιστεύουμε για τον εαυτό μας.

 

 

Δράση αντί για αδράνεια.

 

Το αναβλητικό άτομο νιώθει ότι δεν κυριαρχεί στη ζωή του και πράγματι χάνει τον έλεγχο της κατάστασης, με αποτέλεσμα να βρίσκεται διαρκώς εκτεθειμένο απέναντι, όχι μόνο στους άλλους, αλλά και στον ίδιο του τον εαυτό. Αυτό του προκαλεί άγχος και θλίψη και τον οδηγεί και πάλι να έχει αναβλητική στάση απέναντι στα γεγονότα.

 

Αν όλα αυτά σάς θυμίζουν τον εαυτό σας, αν η λέξη «τώρα» σας τρομάζει και συνηθίζετε να μεταθέτετε τις υποχρεώσεις σας ξανά και ξανά μέχρι να εξαντλήσετε κάθε χρονικό περιθώριο, μην κρύβεστε πίσω από το δάκτυλό σας:

 

  • Συνειδητοποιήστε τον τρόπο που λειτουργείτε κατανοώντας το μοτίβο συμπεριφοράς σας: Κάθε άνθρωπος έχει μία επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά, που κατά κάποιον τρόπο τον «εξυπηρετεί» και γι αυτό και τη συντηρεί.
  • Ανακαλύψτε τον μηχανισμό της συμπεριφοράς αυτής και παρατηρήστε την εξέλιξή της. Έτσι, όταν θα νιώθετε την αναβλητικότητα να σας κυριεύει, χρησιμοποιείστε την εμπειρία σας και προβλέψτε τα αποτελέσματα αυτής της συμπεριφοράς σας. Φανταστείτε πόσο δυσάρεστα θα νιώσετε για μία ακόμη φορά και επιβληθείτε στον εαυτό σας.
  • Οργανωθείτε: Σχεδιάστε ρεαλιστικά το πρόγραμμά σας και την καθημερινότητα -κατά το δυνατόν- στα μέτρα σας. Μην υπερφορτώνετε την ημέρα σας. Κατανέμετε τις δουλειές σας με τέτοιο τρόπο ώστε να μη σας τρομάζουν και κάνετε πίσω «εφευρίσκοντας» πάλι την αναβλητική σας συμπεριφορά ως αντίδραση. Και μια συμβουλή: όταν δεν τα καταφέρνουμε ή δεν βγαίνει το πλάνο όπως το θέλουμε, αντί να κατηγορήσουμε τον εαυτό μας για ανεπάρκεια, ας μας συμπονέσουμε και ας δεσμευτούμε ότι αυτό είναι ένα μοτίβο που μπορούμε να αλλάξουμε.
  • Αντιμετωπίστε με ειδική στρατηγική μία δύσκολη υποχρέωση ή εργασία. Αντί να περιμένετε το τέλος της προθεσμίας για να ξενυχτήσετε, να στρεσαριστείτε και τελικά να μη δώσετε τον καλύτερο εαυτό σας, αφιερώστε καθημερινά ορισμένο από το χρόνο σας για να τελειώνετε με τις εκκρεμότητές σας και επιβραβεύστε τον εαυτό σας όταν καταφέρνετε να είστε συνεπής. Αν για παράδειγμα θέλετε να βγείτε με μία φίλη, τελειώστε πρώτα τη δουλειά σας. Αν την αναβάλετε ούτε με τη φίλη σας θα ευχαριστηθείτε, ούτε θα είστε εντάξει με τον εαυτό σας και θα νιώσετε για μία ακόμη φορά ανεπαρκής και ανοργάνωτη.
  • Αποταθείτε στον ειδικό ψυχικής υγείας. Αν δεν μπορείτε να φτάσετε μόνη στη ρίζα του κακού, στο αίτιο δηλαδή της αναβλητικότητας και συνεχίζετε να διατηρείτε αυτό το αρνητικό μοτίβο συμπεριφοράς παρά το γεγονός ότι σας παγιδεύει, ο ειδικός θα βοηθήσει να κατανοήσετε καταρχήν τι είναι αυτό που σας κάνει να αναβάλετε συγκεκριμένες δραστηριότητες.

 

 

Από την Κατερίνα Καλλιακούδη, ψυχολόγο-ψυχοθεραπεύτρια, σύμβουλο γάμου.

www.katerinakalliakoudi.gr








807


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.


Ψείρες: Οι ανεπιθύμητες...

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.