Παιδί 4+

Χριστουγεννιάτικη εορταστική μανία; Συγκρατηθείτε!

Χριστουγεννιάτικη εορταστική μανία; Συγκρατηθείτε!

Αυτά τα Χριστούγεννα  πείτε όχι στην υπερ-κατανάλωση και δώστε το καλό παράδειγμα και στα παιδιά σας.

 

 

Το μήνυμα των Χριστουγέννων στις ημέρες μας δεν είναι η Αγάπη αλλά η Κατανάλωση. Οι ουρές στα πολυκαταστήματα είναι η απόδειξη της καταναλωτικής μανίας εν μέσω οικονομικής κρίσης. Πρωταγωνιστές των ημερών… τα παιδιά. «Μαμά, θα μου το πάρεις; Το έχουν όλοι μου οι φίλοι;» ή «Μαμά, θα πάμε για σκι; Οι συμμαθητές μου έχουν κλείσει στον Παρνασσό. Γιατί όχι κι εμείς;».

 

Οι Έλληνες γονείς έχουμε μάθει να υπεκφεύγουμε, να μην απαντάμε ειλικρινά στα παιδιά μας και να υποχωρούμε σε κάθε τους επιθυμία. Λανθασμένα θεωρούμε την προσφορά υλικών αγαθών απόδειξη στοργής και αγάπης σε μία εποχή μάλιστα που το πιθανότερο είναι ότι τα παιδιά μας, όπως και τα παιδιά στα περισσότερα μέρη της γης, μοιραία δεν θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να διατηρήσουν έναν υπερκαταναλωτικό τρόπο ζωής.

 

 

Υπερκατανάλωση: Επικίνδυνη για μικρούς και μεγάλους.

 

Ψυχίατροι και ψυχολόγοι εφιστούν την προσοχή στους γονείς: ο καταναλωτισμός βλάπτει σοβαρά την παιδικότητα. Κι αυτό γιατί στην ίδια τη ζωή δεν είναι κανόνας το «παίρνω ό,τι θέλω». Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πηγαίνουμε με τα παιδιά μας βόλτα στα μαγαζιά, ούτε ότι στερούμε από αυτά το αντικείμενο του πόθου τους. Δεν υποκύπτουμε όμως σε κάθε (συχνά παράλογη) καταναλωτική επιθυμία που συχνά γεννιέται είτε μέσω της διαφήμισης είτε μέσα από τις κοινωνικές συναναστροφές.

 

Ειδικά στην περίοδο των Χριστουγέννων τα παιδιά βομβαρδίζονται από διαφημιστικά μηνύματα που προβάλουν παιγνίδια, επιτραπέζια ή ηλεκτρονικά εντείνοντας την επιθυμία του παιδιού να τα αποκτήσει. Τι κάνουμε σε αυτή την περίπτωση;

 

  • Ζητάμε από το παιδί μας να επιλέξει ένα ή δύο παιγνίδια ανάμεσα σε όλα τα «αντικείμενα του πόθου» του. Δεν μπορεί να τα έχει όλα κι αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό για τον απλούστατο λόγο ότι η ζωή έχει αποδείξει ότι δεν μπορείς να τα έχεις όλα!

 

  • Μεταθέτουμε στο άμεσο ή έμμεσο μέλλον κάποιες αγορές. Λέμε για παράδειγμα: «Αυτό το παιγνίδι θα το πάρεις το Πάσχα».

 

  • Αντί να φορτώνουμε το παιδί μας με παιγνίδια, καλούμε τους φίλους του στο σπίτι τις γιορτές για παιγνίδια συναναστροφής που είναι και τα πολυτιμότερα.

 

  • Συγκρατούμαστε κι εμείς οι ίδιοι όσον αφορά τις προσωπικές μας αγορές. Τα παιδιά μαθαίνουν με παραδείγματα, όχι με λόγια.

 

  • Μιλάμε στα παιδιά μας για την αξία των χρημάτων. Εάν ο μισθός μας είναι 1000 ευρώ είναι παράλογο να αγοράσουμε στο παιδί μας ένα ηλεκτρονικό παιγνίδι ή ένα κινητό των 800 ευρώ.

 

  • Ειδικά για παιδιά που πλησιάζουν ή μπαίνουν στην εφηβεία, οι επιθυμίες μπορεί να είναι «σφοδρές», κυρίως γιατί μέσω συγκεκριμένων καταναλωτικών αγαθών, ικανοποιούν την ανάγκη τους για αποδοχή από τον κοινωνικό τους περίγυρο. Η συζήτηση, αλλά και η δική μας στάση απέναντι σε τέτοια προϊόντα μπορεί να κάνει ηπιότερη την απαίτησή τους.

 

 

Στην Ελλάδα της κρίσης

 

Οι ευκατάστατοι γονείς θα ικανοποιήσουν ακόμη και τα πιο ακραία αιτήματα των παιδιών τους εξαγοράζοντας ενίοτε τις ενοχές τους που δεν περνούν χρόνο με τα παιδιά τους. Από την άλλη πώς να κάνουν αλλιώς αν και οι ίδιοι καταναλώνουν αλόγιστα;

 

Ωστόσο, οι περισσότεροι θα αισθανθούν ανεπαρκείς να ικανοποιήσουν τις επιθυμίες των παιδιών τους και να μοιραστούν μαζί τους κοινά συναισθήματα ματαίωσης, θυμού και απογοήτευσης.

 

Αντί να θυμώνετε ή να νιώθετε ταπεινωμένοι απαξιώστε την κατανάλωση. Συνταχθείτε με την αρχαία ρύση «ουκ εν τω πολλώ το ευ» και μυήστε και τα παιδιά σας σε αυτή την ιδεολογική θέση. Αν θέλετε να διασκεδάσετε, ο χώρος χαράς δεν είναι ένα επώνυμο εμπορικό κέντρο αλλά ένας κινηματογράφος ή ένα θέατρο.

 

Αυτό δεν σημαίνει να αποτάξετε την κατανάλωση, ούτε να στερείστε υλικά αγαθά, αλλά να βάλετε το μέτρο στη ζωή σας.

 

Ακόμη, σημαντικό είναι να «αποκαλυφθείτε» στα παιδιά σας. Αν δεν είστε ιδιαίτερα ευκατάστατοι μην παίζετε αυτό το ρόλο. Μιλήστε για την κρίση στα παιδιά σας, εξηγήστε του την κατάστασή σας χωρίς φυσικά να του δημιουργήσετε άγχος επιβίωσης. Στο βιβλίο του ψυχιάτρου Νίκου Σιδέρη, Μιλώ για την κρίση με το παιδί (εκδ. Μεταίχμιο 2012) αναλύεται λεπτομερώς το θέμα: Το παιδί, στις συνθήκες της κρίσης, περιμένει από τους γονείς του προστασία και νόημα, δηλαδή ομπρέλα και λόγια. Πρέπει να δώσουμε στο παιδί μας να καταλάβει ότι δεν είναι ντροπή να μην είσαι πλούσιος. Ντροπή είναι να κάνεις επίδειξη πραγμάτων και χρημάτων όταν άλλα παιδιά στερούνται.

 

Αυτό δεν σημαίνει ότι τα παιδιά που οι γονείς τους έχουν τη δυνατότητα να τους παρέχουν ό,τι θελήσουν πρέπει να νιώθουν ενοχές. Είναι σαφές όμως ότι ακόμη και αυτά τα παιδιά που μπορούν να τα έχουν όλα, βλάπτονται από αυτού του είδους τον κορεσμό καθώς είναι το συναίσθημα που πρέπει να πληρωθεί και όχι η επιθυμία για υλικά αγαθά.

 

 

 

 

Διαβάστε: Νίκος Σιδέρης, Μιλώ για την κρίση με το παιδί. (εκδ. Μεταίχμιο 2012) και Αλεξάνδρα Καπάτου, Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά (εκδ. Μίνωας)

 

Για μικρής ηλικίας παιδιά: Όσκαρ Ουάιλντ, Ο λυπημένος πρίγκιπας (Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη, Κέδρος, Καστανιώτη και Μεταίχμιο)

σ







Tags

Αλεξάνδρα Καπάτου, γονείς, διαφήμιση, κατανάλωση, καταναλωτική μανία, Νίκος Σιδέρης, παιδιά, υλικά αγαθά, υπερκατανάλωση, χρήματα, Χριστούγεννα


136


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.









Η οξεία λαρυγγίτιδα στα παιδιά

Η οξεία λαρυγγίτιδα στα παιδιά

Η οξεία λαρυγγίτιδα αποτελεί ένα από τα συνηθέστερα επείγοντα προβλήματα υγείας που μπορεί να παρουσιαστεί σε ένα παιδί.

Ιανουάριος 15,2014

Το μωρό βγήκε από το μαιευτήριο: Οι πρώτες μέρες

Το μωρό βγήκε από το μαιευτήριο: Οι πρώτες μέρες

Για να σας δώσουν το μωράκι σας από το μαιευτήριο, θα πει ότι είναι γερό, χωρίς προβλήματα. Φεύγοντας από το μαιευτήριο, θα έχετε πάρει οδηγίες διατροφής από τους παιδίατρους.

Ιανουάριος 08,2014

18 αποφθέγματα για το μεγαλείο της μητρότητας - Κι ένα τέταρτο μητέρας αρκεί για δέκα ζωές

18 αποφθέγματα για το μεγαλείο της μητρότητας - Κι ένα τέταρτο μητέρας αρκεί για δέκα ζωές

Η υπέρμετρη αγάπη, ο αλτρουισμός, η δύναμη και η κατανόηση είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά της μητρότητας που έχουν υμνήσει μεγάλοι άνθρωποι του πνεύματος και της τέχνης.

Ιανουάριος 15,2014

Σκάκι: «Παιγνίδι» για γερά...

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.