Βρέφος 0-12 μηνών

Ψυχοκινητική ανάπτυξη βρέφους: Το νου μας στις αποκλίσεις

Ψυχοκινητική ανάπτυξη βρέφους: Το νου μας στις αποκλίσεις

Ο πρώτος χρόνος της ζωής του παιδιού είναι ένας αγώνας γεμάτος προκλήσεις, κατορθώματα και μικρές ή μεγάλες ήττες, καθώς στα πρώτα του γενέθλια θα «πρέπει» να είναι όρθιο, χαμογελαστό και να λέει και την πρώτη του συνειδητή λεξούλα. 

 

Υπάρχει ένας μακρύς κατάλογος με τα βασικά εκείνα «επιτεύγματα» που θεωρούνται αναμενόμενα για τα βρέφη από 2 έως 12 μηνών, ο οποίος αποτελεί τον μπούσουλα των παιδιάτρων για την παρακολούθηση της ψυχοκινητικής ανάπτυξης των παιδιών. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα μωρά πιάνουν τους στόχους της ηλικίας τους με τους γονείς να επικροτούν το κάθε τους κατόρθωμα. Σε κάποιες όμως περιπτώσεις τα αναπτυξιακά βήματα είναι αργά ή δεν γίνονται καθόλου χτυπώντας το καμπανάκι του κινδύνου σε γονείς και παιδιάτρους.

 

Τι περιμένουμε όμως από ένα παιδί που κλείνει τον πρώτο χρόνο της ζωής του; Και ποια σημάδια πρέπει να μας ανησυχήσουν;

 

Κινητική ανάπτυξη

Αδρή κινητικότητα

  • Το παιδί μπουσουλάει, τραβιέται και σηκώνεται όρθιο, επιστρέφει στο πάτωμα, σπρώχνει μία καρέκλα ή ένα καρότσι και επαναλαμβάνει αυτές τις κινήσεις ασταμάτητα.
  • Περπατάει γύρω από ένα έπιπλο με πλάγια βήματα.
  • Περπατάει ενώ του κρατάνε το ένα χέρι (Μερικά παιδιά μπορεί να περπατάνε χωρίς βοήθεια).
  • Υιοθετεί διάφορους τρόπους καθίσματος ώστε να μπορεί να παίξει με τα παιχνίδια του.

 

Λεπτή κινητικότητα και οπτική αντίληψη

  • Κοιτάζει προς το σωστό σημείο ψάχνοντας παιχνίδι που χάνεται από το οπτικό του πεδίο.
  • Χρησιμοποιεί ώριμη λαβή σύλληψης των αντικειμένων. Μπορεί και συλλαμβάνει τα μικρά αντικείμενα ανάμεσα στον αντίχειρα και το άκρο του δείκτη.
  • Η εκούσια ελευθέρωση ενός αντικειμένου δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένη ακόμη. Μπορεί να αφήσει ένα αντικείμενο προς την επιθυμητή κατεύθυνση αλλά με πολύ κόπο. Συνήθως ρίχνει τα αντικείμενα στο πάτωμα και τα παρακολουθεί να πέφτουν.
  • Τοποθετεί αντικείμενα σε κουτί και ένα κύκλο- «κουλούρι» στην κατάλληλη εσοχή.
  • Δείχνει ένα αντικείμενο με τον δείκτη.

 

Κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη

  • Παίζει παιχνίδια αλληλεπίδρασης π.χ. «κου-κου-τσα», «κόλλα το».
  • Μιμείται δραστηριότητες.
  • Βάζει στα χέρια των γονέων ένα βιβλίο για να το δουν μαζί.
  • Γνέφει αντίο.
  • Έχει ισχυρή προσκόλληση με τον γονέα ή το πρόσωπο φροντίδας και δείχνει δυσφορία στον αποχωρισμό.
  • Δείχνει φόβο σε κάποιες καταστάσεις ή πρόσωπα.
  • Έχει αγαπημένα αντικείμενα και πρόσωπα.

 

Επικοινωνία/Γλωσσική ανάπτυξη

  • Αρχίζει να δείχνει με τον δείκτη για να ζητήσει αυτό που θέλει.
  • Ακολουθεί λεκτική εντολή που συνοδεύεται από χειρονομία.
  • Λέει 1-2 λέξεις με νόημα (αντικείμενα ή άτομα του περιβάλλοντός του).
  • Λέει επιφωνήματα όπως ου!, ω!, προσπαθεί να επαναλάβει λέξεις που ακούει.
  • Φωνοποιεί και χειρονομεί ταυτόχρονα.
  • Ακούγεται σαν να μιλάει με προσωδία και νόημα.
  • Προοδευτικά χρησιμοποιεί σύνθετη ιδιόγλωσσα με ποικιλία ήχων και τονισμό.

 

Γνωστική ανάπτυξη

  • Ακολουθεί απλές εντολές.
  • Αναγνωρίζει πρόσωπα όταν το ρωτάνε «που είναι ο……….».
  • Τοποθετεί αντικείμενα σε κουτί.
  • Τρώει με τα χέρια, πίνει από κύπελλο.
  • Χτυπάει το κουτάλι μέσα στο κύπελλο.
  • Σηκώνει το καπάκι κουτιού για να βρει ένα παιχνίδι.
  • Βρίσκει παιχνίδι κρυμμένο κάτω από κύπελλο.
  • Μπορεί να συγκεντρωθεί για αρκετό χρόνο σε μια δραστηριότητα.

 

Σημεία που χρειάζονται παρακολούθηση

  • Εάν το μικρό νήπιο παρουσιάζει μείωση ως προς την ποσότητα και την πολυπλοκότητα των φωνοποιήσεων που παράγει.
  • Εάν παρουσιάζει συμπεριφορές όπως υπερβολική ή καμία αντίδραση στον αποχωρισμό από το πρόσωπο φροντίδας, δείχνει πολύ έντονη προσκόλληση ή αντίθετα αποφεύγει το πρόσωπο φροντίδας ή τέλος, είναι πολύ φιλικό με τους ξένους και πηγαίνει αδιακρίτως σε όλους, μπορεί να υπάρχει διαταραχή δεσμού/προσκόλλησης.
  • Καθυστέρηση στην εμφάνιση του «άγχους του ξένου», του φόβου δηλαδή απέναντι σε άτομα που δεν γνωρίζει, μπορεί να είναι σημείο γενικευμένης αναπτυξιακής καθυστέρησης ή παρουσίας πολλών προσώπων φροντίδας στη ζωή του μικρού νηπίου.
  • Εάν το μικρό νήπιο μόνο χτυπάει ή βάζει στο στόμα τα παιχνίδια. Το παιχνίδι στην ηλικία αυτή πρέπει να είναι πιο λειτουργικό.
  • Αδυναμία να στηρίζεται όρθιο με υποστήριξη.
  • Δυσκολία στη σύλληψη μικρών αντικειμένων π.χ. μικρά δημητριακά χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα και τον δείκτη.
  • Περίπου στον 1ο χρόνο ζωής τα παιδιά αρχίζουν να δείχνουν αντικείμενα με το δείκτη. Καθυστέρηση στη δεξιότητα αυτή μπορεί να σχετίζεται με γλωσσικό πρόβλημα ή διαταραχή αυτιστικού φάσματος.

 

Για οποιαδήποτε αμφιβολία ή αγωνία σχετικά με την ψυχοκινητική ανάπτυξη του παιδιού σας απευθυνθείτε στον παιδίατρό σας ο οποίος θα εκτιμήσει την κατάσταση και ενδεχομένως να ζητήσει τη γνώμη ειδικού γιατρού, συνήθως παιδονευρολόγου ή αναπτυξιολόγου.

 

Με τη συνεργασία της Μαρίας- Ιωάννας Θανοπούλου, παιδιάτρου.







Tags

βρέφος, γλωσσική ανάπτυξη, γνωστική ανάπτυξη, παιδίατρος, συναισθηματική ανάπτυξη, ψυχοκινητική ανάπτυξη


666


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.









Η οξεία λαρυγγίτιδα στα παιδιά

Η οξεία λαρυγγίτιδα στα παιδιά

Η οξεία λαρυγγίτιδα αποτελεί ένα από τα συνηθέστερα επείγοντα προβλήματα υγείας που μπορεί να παρουσιαστεί σε ένα παιδί.

Ιανουάριος 15,2014

Το μωρό βγήκε από το μαιευτήριο: Οι πρώτες μέρες

Το μωρό βγήκε από το μαιευτήριο: Οι πρώτες μέρες

Για να σας δώσουν το μωράκι σας από το μαιευτήριο, θα πει ότι είναι γερό, χωρίς προβλήματα. Φεύγοντας από το μαιευτήριο, θα έχετε πάρει οδηγίες διατροφής από τους παιδίατρους.

Ιανουάριος 08,2014

Το βιβλίο του μήνα: Του Τομ οι...

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.