Είμαι Γυναίκα

Αϋπνία: Αναγνωρίζοντας τον εχθρό της υγείας και της ομορφιάς.

Αϋπνία: Αναγνωρίζοντας τον εχθρό της υγείας και της ομορφιάς.

Αν ο Μορφέας δεν σας παίρνει στην αγκαλιά του, πάρτε την κατάσταση στα χέρια σας. Η αϋπνία είναι ένα σύμπτωμα που θέλει διερεύνηση και στη συνέχεια έγκαιρη αντιμετώπιση.

 

 

Ο ύπνος είναι το φάρμακό μας. Κατά τη διάρκειά του ο οργανισμός επιδιορθώνει βλάβες και προετοιμάζεται για τις προκλήσεις της επόμενης ημέρας. Όταν δεν κοιμόμαστε επαρκώς ή η ποιότητα του ύπνου μας είναι κακή, η σωματική και ψυχική μας υγεία καταρρέει. Γι’ αυτό και κάθε σημαντική αλλαγή στις συνήθειες του ύπνου, η οποία επιμένει, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου: Η αϋπνία αποτελεί συνήθως σύμπτωμα ενός ψυχικού ή οργανικού προβλήματος, το οποίο με τη σειρά του προκαλεί σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του οργανισμού.

 

Ως αϋπνία δεν περιγράφεται μόνο η δυσκολία να μας πάρει ο ύπνος, αλλά και ο κατακερματισμός του ύπνου ή το πρώιμο ξύπνημα. Πολλοί άνθρωποι, που υποφέρουν από αϋπνία, κοιμούνται σαν πουλάκια, μέχρι τη στιγμή που για κανέναν προφανή λόγο ξυπνούν και δυσκολεύονται να ξανακοιμηθούν. Ενίοτε δεν κοιμούνται καθόλου μέχρι να χτυπήσει το ξυπνητήρι, με συνέπεια η ημέρα τους να ξεκινάει στις τρεις τα χαράματα με τον οργανισμό ακόμη καταπονημένο από το προηγούμενο εικοσιτετράωρο, καθώς οι τρεις ή τέσσερις ώρες ύπνου δεν επαρκούν για να ξεκουράσουν το άτομο σωματικά και ψυχικά.

 

 

Ύπνος, ο θεραπευτής

 

Ένας ενήλικας χρειάζεται περίπου 6-8 ώρες νυχτερινού ύπνου μέσα στο εικοσιτετράωρο προκειμένου να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις της επόμενης ημέρας. Ορισμένοι άνθρωποι ισχυρίζονται ότι και με πέντε μόλις ώρες ύπνου λειτουργούν άριστα, ενώ άλλοι χρειάζονται τουλάχιστον εννέα ώρες για να ξεκουραστούν. Αυτό αφορά την ιδιοσυγκρασία του καθενός και όχι την παθολογία. Αν σε όλη την ενήλικη ζωή σας κοιμάστε πέντε ώρες και νιώθετε περίφημα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να ασχοληθείτε με το θέμα «ύπνος». Εάν όμως, κοιμόσασταν πάντα για ένα συνεχόμενο οκτάωρο και ξαφνικά δεν μπορείτε να κοιμηθείτε πάνω από πέντε ώρες, πρέπει να αποταθείτε σε ειδικό.

 

 

Γιατί όμως ο ύπνος είναι τόσο σημαντικός;

 

  1. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
  2. Ενισχύει την άμυνά μας απέναντι σε στρεσογόνες καταστάσεις.
  3. Βοηθά στη διατήρηση φυσιολογικού βάρους. Έχει παρατηρηθεί ότι άτομα με δυσκολίες στον ύπνο καταναλώνουν περισσότερες θερμίδες ημερησίως.
  4. Προστατεύει από καρδιαγγειακές νόσους. Άτομα με μακροχρόνια στέρηση ύπνου παρουσιάζουν συχνότερα διαβήτη τύπου 2 και αυξημένη αρτηριακή πίεση, παράγοντες που επιβαρύνουν σε βάθος χρόνου την καρδιακή λειτουργία.

 

 

Άυπνοι στην Αθήνα

Αν υποφέρετε από αϋπνίες δεν είστε η μόνη. Υπολογίζεται ότι ετησίως ένας στους τρεις στο σύνολο του πληθυσμού θα παρουσιάσει κάποια στιγμή περιστασιακή και βραχύχρονη αϋπνία, ενώ περίπου ένας στους δέκα θα παρουσιάσει χρόνια διαταραχή.

 

Η αϋπνία είναι ένα από τα συχνότερα συμπτώματα στην ιατρική. Παρόλα αυτά οι άνθρωποι σπάνια επισκέπτονται τον γιατρό για να την αντιμετωπίσουν και καταφεύγουν σε γιατροσόφια ή στην καλύτερη περίπτωση στις συμβουλές του φαρμακοποιού. Στη χειρότερη; Κάνουν απλώς υπομονή.

 

Η άρνησή μας να αντιμετωπίσουμε την αϋπνία αφαιρεί ώρες, μέρες και μήνες ύπνου από τη ζωή μας. Και στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν γνωρίζουμε γιατί χάνουμε τον ύπνο μας και κατά συνέπεια την καλή ποιότητα ζωής μας.

 

Τι μπορούμε να κάνουμε;

 

Καταρχήν να κρατήσουμε ημερολόγιο. Η συνήθεια αυτή θα μας βοηθήσει ενδεχομένως να κατανοήσουμε ποιες συνήθειες ή συνθήκες οδηγούν σε λευκές νύχτες. Από μία ακόμη λεκτική αντιπαράθεση στον χώρο της εργασίας ή στο σπίτι μέχρι ένα φλιτζάνι καφέ μετά τις οκτώ το βράδυ, όλα μπορούν να κλέψουν τον ύπνο μας.

 

Ας δούμε όμως τα κύρια αίτια της αϋπνίας:

 

Για περιπτώσεις περιστασιακής και βραχύχρονης αϋπνίας ευθύνονται συνήθως:

 

  • Διεγερτικές ουσίες: η κατανάλωση καφεϊνούχων ποτών και ροφημάτων (αναψυκτικά τύπου cola, ο καφές ή το τσάι) είναι ο πιο συνήθης λόγος για την περιστασιακή αϋπνία.

 

  • Η υπερβολική κόπωση: Η κούραση σε ορισμένους ανθρώπους αντί να προκαλέσει νύστα προκαλεί υπερένταση και μπορεί να οδηγήσει σε αϋπνία.

 

  • Το υπερβολικό φαγητό πριν τον ύπνο, το οποίο προκαλεί δυσφορία.

 

  • Στρεσογόνα γεγονότα και καταστάσεις, όπως επικείμενες εξετάσεις κλπ.

 

  • Ο θόρυβος. Αν ο γείτονάς σας κάνει πάρτι δεν είναι απορίας άξιο που δεν κοιμάστε.

 

  • Ο πόνος. Ο ύπνος νικιέται από τον απλό πονόδοντο μέχρι τον χρόνιο οποιασδήποτε αιτιολογίας πόνο.

 

  • Διάφοροι εξωτερικοί παράγοντες όπως η πολλή ζέστη ή το πολύ κρύο.

 

  • Διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού, που εμφανίζονται συνήθως μετά από υπερατλαντικά ταξίδια (jet lag) ή σε άτομα που εργάζονται σε βάρδιες.

 

Τα αίτια της χρόνιας διαταραχής:

 

  • Ψυχολογικά. Το χρόνιο στρες είναι ο πιο συνηθισμένος παράγοντας αϋπνίας. Συνοδεύεται από αρνητικές ή καταθλιπτικές σκέψεις που στοιχειώνουν το άτομο και κυριολεκτικά δεν το αφήνουν να κλείσει μάτι ή αντίθετα το ξυπνούν άξαφνα και το κυριεύουν.

 

  • Η χρήση ορισμένων φαρμάκων για χρόνια νοσήματα. Εάν βρίσκεστε σε κάποια θεραπεία διαβάστε καλά τις παρενέργειες των φαρμάκων. Αν προκαλούν υπερένταση, αίσθημα άγχους ή δυσκολίες στον ύπνο συζητήστε με τον γιατρό σας το ενδεχόμενο να αλλάξετε αγωγή.

 

  • Το σύνδρομο ανήσυχων άκρων. Πρόκειται για μία νευρολογική διαταραχή ύπνου που αφορά σε κινήσεις συνήθως των ποδιών οι οποίες γίνονται χωρίς τη θέλησή μας.

 

  • Ορισμένα οργανικά νοσήματα όπως ο υπερθυρεοειδισμός.

 

  • Ψυχιατρικά νοσήματα όπως κατάθλιψη, μανιοκατάθλιψη κλπ.

 

  • Τραυματικά γεγονότα. Σε αυτή την περίπτωση η αϋπνία εμφανίζεται ξαφνικά και σε οξεία μορφή. Ο ύπνος κυριολεκτικά χάνεται. Η κατάσταση αυτή, εάν δεν τεθεί υπό έλεγχο με τη συμβολή του ειδικού γιατρού μπορεί να οδηγήσει σε χρόνια διαταραχή.

 

  • Άλλες διαταραχές ύπνου όπως η υπνική άπνοια, η οποία μπορεί να προκαλέσει «ξυπνήματα» στη μέση της νύχτας και στη συνέχεια αϋπνία.

 

 

 

Συμβουλές για να βρείτε τον χαμένο σας ύπνο

 

Αν περιστασιακά χάνετε τον ύπνο σας μη μετρήσετε προβατάκια αλλά δοκιμάστε πιο επιτυχημένες πρακτικές όπως:

 

 

  • Διαβάστε ένα βιβλίο, το περιεχόμενο του οποίου όμως δεν θα εξάψει τη φαντασία σας. Μην επιλέξετε δηλαδή ένα αστυνομικό μυθιστόρημα ή ένα διήγημα μυστηρίου.

 

  • Αν έχει προηγηθεί ένας διαπληκτισμός μην πέσετε κατευθείαν για ύπνο. Παρακολουθήστε μία αδιάφορη ταινία ή εκπομπή στην τηλεόραση και πηγαίνετε μετά στο κρεβάτι σας.

 

  • Μάθετε να απομονώνετε τις σκέψεις άγχους για την επόμενη ημέρα. Μερικοί άνθρωποι ισχυρίζονται ότι πατάνε έναν «διακόπτη». Αν εσείς δεν έχετε βρει το κουμπί σας σκεφτείτε κάτι θετικό μόλις η αρνητική σκέψη περάσει από το μυαλό σας.

 

  • Αποφύγετε την καφεΐνη και μην πιείτε πάνω από ένα ποτήρι αλκοόλ. Η μικρή ποσότητα αλκοόλ είναι ένα καλό υπναγωγό αλλά η παραπανίσια δόση προκαλεί υπερένταση.

 

 

Σε κάθε περίπτωση η αϋπνία που επιμένει να μας κλέβει τον ύπνο πρέπει να μας οδηγήσει στον γενικό γιατρό ή τον παθολόγο, ο οποίος ενδεχομένως θα μας παραπέμψει στον νευρολόγο ή και τον ψυχίατρο. Υπάρχουν μάλιστα εξειδικευμένοι σε θέματα ύπνου νευρολόγοι, οι οποίοι –σπανιότερα- θα διερευνήσουν την αϋπνία με βίντεο-υπνοπολυγραφική μελέτη ύπνου. Αυτή η εξέταση γίνεται συνήθως όταν ο ειδικός γιατρός υποψιάζεται κάποιου είδους άπνοια ή σύνδρομο ανήσυχων άκρων.

 

Η θεραπεία αφορά την εξάλειψη του αιτίου. Τα υπναγωγά χάπια μπορεί να φέρουν τον ύπνο αλλά όχι την ίαση. Γι αυτό αποταθείτε στον γιατρό σας την επόμενη –και πολλοστή- φορά που δεν θα κλείνετε μάτι.







Tags

άγχος, αίτια αϋπνίας, αϋπνία, Καφεΐνη, νοσήματα, οφέλη ύπνου, στρες, τραυματικά γεγονότα, υπναγωγά χάπια, ύπνος, ψυχιατρικά νοσήματα, ψυχολογικά αίτια, ώρες ύπνου


560


Εαν θέλετε να σχολιάσετε παρακαλούμε συνδεθείτε για να έχετε πρόσβαση στα σχόλια αυτού του άρθρου.









Η Ψυχολογία της Εγκύου

Η Ψυχολογία της Εγκύου

Η εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος, την οποία χαρακτηρίζει η λέξη αλλαγή και συνήθως, μια αλλαγή όσο επιθυμητή και αν είναι, ασκεί αξιοσημείωτη επίδραση στην ψυχολογία της γυναίκας.

Ιανουάριος 08,2014

Η διατροφή της θηλάζουσας

Η διατροφή της θηλάζουσας

Είναι απαραίτητο η θηλάζουσα να τρέφεται σωστά, καθώς πρέπει να προσλαμβάνει όλα τα αναγκαία θρεπτικά συστατικά.

Ιανουάριος 03,2014

Ψείρες: Οι ανεπιθύμητες...

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 

 Όλες οι πληροφορίες και τα άρθρα που θα διαβάσετε εδώ, είναι γραμμένα με αγάπη και φροντίδα,

αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την εξειδικευμένη γνώση και τις συμβουλές του γιατρού σας.