Γιαούρτι όσα πρέπει να ξέρεις Γάλα όσα πρέπει να ξέρεις

Ο ρόλος του γάλακτος στη διατροφή και ανάπτυξη
των παιδιών νηπιακής και προσχολικής ηλικίας.


Η διατροφή των μικρών παιδιών, κατά την περίοδο της νηπιακής (1-3 ετών) και προσχολικής ηλικίας 4-6 ετών), αποτελεί τον πλέον αποφασιστικό παράγοντα για τη σωστή ανάπτυξη και μελλοντική τους υγεία.
Η υιοθέτηση σωστών διατροφικών συνηθειών από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους είναι εξαιρετικής σημασίας, εφ’ όσον αυτές ακολουθούν τα παιδιά και κατά την ενήλικη ζωή τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με ερευνητές, οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών διαμορφώνονται πολύ νωρίς στη ζωή, και μάλιστα, μέχρι την ηλικία των 5 ετών.


Τα μικρά παιδιά αναπτύσσονται ταχύτατα στα 5 πρώτα χρόνια της ζωής τους και έχουν αυξημένες ανάγκες σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά, σε σχέση με το μέγεθος του σώματός τους. Χαρακτηριστικά της ηλικίας αυτής, όπως η μεταβαλλόμενη όρεξη, η κατανάλωση σχετικά μικρής ποσότητας τροφής λόγω περιορισμένης χωρητικότητας του στομάχου, η επιθυμία του παιδιού να ενεργεί και να επιλέγει μόνο του και τα αυξημένα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας, πρέπει να λαμβάνονται πάντα υπόψη για την αποφυγή διατροφικών ανεπαρκειών. Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης έκθεσης της EFSA -Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων -, πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στην ισορροπημένη διατροφή των παιδιών, καθώς παρατηρούνται ανεπάρκειες, στην πρόσληψη πολυακόρεστων λιπαρών οξέων (ALA & DHA), Σιδήρου, Βιτ. D και Ιωδίου. (2)

Για τους λόγους αυτούς, στόχος της διατροφής των παιδιών αυτής της περιόδου, πρέπει να είναι η κατανάλωση ποικιλίας τροφών πυκνών σε ενέργεια και σε θρεπτικά στοιχεία, για την πλήρη κάλυψη τόσο των αναγκών της σωματικής ανάπτυξής τους όσο και των ψυχοκινητικών τους δεξιοτήτων.


Το γάλα είναι τρόφιμο υψηλής συγκέντρωσης σε θρεπτικές ουσίες, ιδιαίτερα εύληπτες και εύπεπτες, γι’ αυτό θεωρείται από τις καταλληλότερες και πιο απαραίτητες για τα παιδιά, τροφές.


Περιέχει, σε επαρκείς ποσότητες και ισόρροπη σχέση, όλα τα ουσιώδη για την ανάπτυξη θρεπτικά στοιχεία. Σύμφωνα με τους εγκεκριμένους από την Ευρωπαϊκή Ένωση ισχυρισμούς υγείας, το γάλα είναι πηγή 6 θρεπτικών συστατικών( Ασβέστιο, Φωσφόρος, Κάλιο, Βιτ. Β2, Ιώδιο, και Βιτ. Β12) και είναι πλούσιο σε πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας.(1)

Γάλα και παιδιά – Συνδυασμός υγείας

Διεθνείς οδηγίες διατροφής συνιστούν στα παιδιά ηλικίας 2 έως 8 ετών να καταναλώνουν καθημερινά τουλάχιστον 2 με 3 ποτήρια γάλακτος ή ισοδύναμων γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών σε λιπαρά, για τη διατήρηση ή βελτίωση της υγείας και την υποστήριξη της βέλτιστης ανάπτυξής τους.


Tο γάλα με τον κατάλληλο εμπλουτισμό, ιδιαίτερα με σίδηρο και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα, αποτελεί την ιδανική διατροφική υποστήριξη για τις ανάγκες των μικρών παιδιών, καθώς εγγυάται σταθερή, ισορροπημένη και με υψηλή βιοδιαθεσιμότητα λήψη απαραίτητων για την ηλικία τους θρεπτικών συστατικών και ενέργειας.


Σε γαλακτοκομικά προϊόντα αναφέρονται οι 6 από τους 11 εγκεκριμένους από την Ευρωπαϊκή Ένωση ισχυρισμοί υγείας σχετικά με τη συνεισφορά τους στη φυσιολογική αύξηση και ανάπτυξη των οστών των παιδιών.(1) Τα γαλακτοκομικά συνεισφέρουν στη διατήρηση της υγείας όχι μόνο με τη διατροφική τους αξία.


Σύμφωνα με πρόσφατες επιστημονικές
μελέτες και νεότερα δεδομένα:

Συμπερασματικά, η θρεπτική αξία του γάλακτος είναι πολύ μεγαλύτερη από το άθροισμα των επί μέρους συστατικών του. Αποτελεί όχι μόνο το καταλληλότερο και το πιο πλήρες σε απαραίτητα θρεπτικά συστατικά τρόφιμο, για τη σωστή διατροφική υποστήριξη και την εξασφάλιση της υγείας των παιδιών στην ενήλικη ζωή, αλλά σύμφωνα με νεότερες επιστημονικές ενδείξεις, η καθημερινή λήψη γάλακτος και άλλων χαμηλών σε λιπαρά γαλακτοκομικών προϊόντων, σχετίζεται και με την ευεργετική επίδραση στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και των επιπέδων σωματικού λίπους, συμβάλλοντας έτσι στη διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
(1) EU Register of nutrition and health claims made on foods. URL: http://ec.europa.eu/nuhclaims/
(2) Nutrient requirements and dietary intakes of infants and young children in the EU. European Food Safety Authority (EFSA). EFSA Journal 2013;11(10):3408.
(3) Rangan AM, Flood V, Denyer G, et al. The effect of dairy consumption on blood pressure in mid-childhood: CAPS cohort study. Eur J Clin Nutr. 2012;66:652-657.
(4) Yuan WL, Kakinami L, Gray-Donald K, Czernichow S, Lambert M, Paradis G. Influence of Dairy Product Consumption on Children's Blood Pressure: Results from the QUALITY Cohort. J Acad Nutr Diet. 2013 Jul;113(7):936-41.
(5) Dror DK, Allen LH. Dairy product intake in children and adolescents in developed countries: trends, nutritional contribution, and a review of association with health outcomes. Accepted for publication in Nutrition Reviews.
(6) Abreu S, Santos R, Moreira C, Santos PC, Vale S, Soares-Miranda L, Autran R, Mota J, Moreira P. Relationship of milk intake and physical activity to abdominal obesity among adolescents. Pediatr Obes. 2013 Jan 16.
(7)Tanaka K, Miyake Y, Sasaki S. Intake of dairy products and the prevalence of dental caries in young children. J Dent. 2010;38:579-583.
(8) Glabska D, Sinska B, Remiszewski A. [Analysis of the dependence between milk and dairy products consumption, and dental caries observed in group of children and teenagers]. Rocz Panstw Zakl Hig. 2007;58:69-75.